Native advertising: Det moderne bud på en advertorial

native advertising

Er du også en af dem, der har været plaget af lidt forvirring, når snakken er faldet på advertorials og native advertising? Begreberne flyver ofte rundt i luften, når der bliver snakket om den købte omtale. Men hver er forskellen på de to typer omtale, der udfylder redaktionelle huller i både magasiner, aviser og især på webmedier.

Men hvad dækker de to begreber egentlig over? Og hvilken fordele er der ved dem? Helt groft sagt kan native advertising betragtes som en nyfortolkning af et gammel koncept, nemlig advertorials. Købt omtale er slet ikke noget nyt fænomen. Den har i årtier været brugt i både aviser, magasiner, radio og på tv, som et greb til at fange kunderne på en anden måde end gennem den traditionelle reklame. Men hvad er forskellen på de to strategier, og hvem bør bruge hvad?

Fordelene ved advertorials

Advertorials er groft sagt en reklame forklædt som redaktionelt indhold. Det kendetegnende ved den er, at den ofte vil være længere end en traditionel reklame og blive præsenteret som en informativ artikel. Den giver annoncører bedre mulighed for at sælge et mere velargumenterende budskab, end den normale reklame tillader. Advertorials har været brugt i flere forskellige medier igennem tiden. Klassisk set har de været mest populær i trykte medier.

Advertorials vandt allerede anerkendelse i 1940’erne. Men så i 1980’erne skete der en revolution for advertorialen, da den for alvor vandt indpas i tv-branchen og udviklede sig til, hvad vi kender som infomercials.

Fordelene ved native advertising

Det var i 2013, at marketingfolk for alvor begyndte at omfavne den helt nye generation af advertorials. Strategien var ændret fra salg til branding. Hvor advertorials ikke havde lagt skjul på ønsket om at sælge, så var målet med native ads at skabe en stærk brandværdi hos virksomheder. En fødevarevirksomhed vil pludselig fokusere på at dele gode opskrifter med sine kunder i stedet for blot at tænke i salg. Det er Arla et godt eksempel på. De deler typisk en masse opskrifter på www.arla.dk og indimellem også på deres Instagram profil.

Native ads fokuserer altså ikke på det direkte salg her og nu, men derimod det lange, seje træk. Native ads er derfor også, i modsætning til advertorials, altid skræddersyet til netop det medie, de optræder i. Og deles natives ads vil typisk være tilpasset den tone og det sprog,  som det medie, den optræder i. Native ads vil derfor blive mødt som en naturlig del af indholdet.

Hvem bør bruge hvad?

Det er ikke svært at få øje på, hvorfor advertorials og native advertising virker bedre end normale reklamer og bannere. De er nemlig et kvalificeret svar på at navigere uden om bannerblindhed, som efterhånden er et almindeligt kendt problem for reklameindustrien. Forbrugerne har simpelthen vænnet sig til at navigere uden om reklamerne. Reklameguruen David Ogilvy forklarer her, hvorfor den nye type reklamer er vejen frem:

“It has been found that the less an advertisement looks like an advertisement and the more it looks like an editorial, the more readers stop, look and read.”

Hvis der skal vælges imellem de to typer, handler det også om at kigge på, hvad ens budget tillader. Der er ingen tvivl om, at meget store virksomheder vil vinde mest ved at satse på den moderne native ad. De vil givetvis kunne styrke brandværdien. Er markedsføringsbudgettet mere beskedent, kan det derimod være fornuftigt at vælge advertorials, da de har et call to action-element indbygget i sig.

 


Brug for hjælp til din næste tale? Kontakt Trine i dag: