Sådan forbereder du den ultimative præsentation

En god præsentation skaber ikke sig selv. Det kræver både tid, planlægning og gode arbejdsvaner at forberede en informativ og underholdende præsentation. Du får her 6 gode råd til, hvordan du bør gribe opgaven an.

De fleste har formentlig lagt kostbar tid til præsentationer, som var så tørre, at selv gamle lovtekster ville virke farverige i sammenligning. Men de fleste har heldigvis også oplevet det omvendte – nemlig at blive opslugt af spændende oplæg. Her i artiklen zoomer vi ind på, hvilke retoriske strategier der virker godt, når man forbereder et oplæg eller en præsentation.

1) Tilpas din præsentation til publikum

Når du forbereder din præsentation, er det vigtigt, at du indleder med at analysere, hvem dit publikum er, og hvilke forventninger de tager med til din præsentation. Du bør altså antage et modtagerperspektiv og hoppe i modtagernes sted, mens du forbereder dig.

Du bør afkode, hvilke forventninger publikum har til dit oplæg, inden du udvælger det præcise indhold. Ligesom det også er afgørende, at du finder ud af, hvilke forudsætninger modtagerne har for at forstå dit emne.

Der vil være afsindig stor forskel på, om du holder en præsentation for en gymnasieklasse eller en gruppe af erhvervsledere. Selvom emnet er det samme, vil de have forskellig forforståelse og dermed forskellige forudsætninger for at forstå emnet. Der er ingen tvivl om, at én type indhold kan virke godt på ét publikum, men elendigt på et andet publikum.

En skræddersyet præsentation er derfor nødvendig, hvis du vil ramme plet med dine ord.

2) Byg din præsentation op efter en klar struktur

Hvis der ikke er struktur i din præsentation, kommer den hurtigt til at virke uvedkommende – og du mister lynhurtigt opmærksomheden hos dine lyttere.

Derfor er det vigtigt, at du har en klar struktur på plads, inden du afholder præsentationen.

Nogle oplægsholdere bruger støtte ved hjælp af et præsentationsprogram, hvilket i og for sig er en fremragende idé. Da det igennem præsentationsprogrammer er muligt at støtte ens ord med illustrationer.

Men du bør afstå fra at overfylde dine præsentationsslides med indhold. Præsentationsslides bør kun anvendes til at understrege pointer. Din præsentation bliver uvedkommende, hvis du som oplægsholder blot står og læser op af dine slides.

Et godt oplæg er en mundtlig og ikke skriftlig genre. Derfor bør det også blive leveret i et mundtlig og nærværende sprog.

3) Visualiser dine pointer

Infografik og billeder kan understrege dine pointer, når du laver præsentationer, og de giver dine ord en ekstra dimension.

65 % af alle mennesker lærer bedst, når de bliver præsenteret for noget visuelt. Det betyder, at det visuelle er afgørende for, at denne store gruppe mennesker kan følge med i dine pointer.

Der er altså sandhed i ordsproget: Et billede siger mere end tusind ord.

Hvis du skal præsentere data, er det endnu mere vigtigt, at du supplerer din tale rent visuelt, da dine informationer ellers bliver for abstrakte, og du kan derfor risikere at miste dit publikums interesse, fordi de simpelthen står af.

4) Repeter dine pointer

Udover at huske strukturen i din præsentation, så er det afgørende med en vis mængde af gentagelser undervejs. Du vil være helt sikker på, at modtagerne husker dine vigtigste pointer, når du er færdig med din præsentation.

Den menneskelige hjerne er forunderlig, og forskning viser, at vi simpelthen bare husker bedre i billeder, og at de fleste hjerner har brug for gentagelser.

Du kan derfor med fordel indlede med at fortælle publikum, hvad du vil fortælle, inden du sætter ord på det. Underbyg dine pointer så detaljeret som muligt, og slut så af med at uddybe, hvad pointerne lige har fortalt.

Det kan måske virke voldsomt med så mange gentagelser, men når det kommer til mundtlig kommunikation, er det simpelthen en nødvendighed.

5) Fortæl en historie

Hvis du har mulighed for det, så byg gerne din præsentation op omkring en historie. Måske en personlig anekdote. Det gør præsentationen mere levende, og i sidste ende vil din præsentation være lettere at huske.

Historien skal føles naturlig og ægte, ellers får du simpelthen ikke engageret modtagerne, og din historie eller anekdote vil falde helt til jorden.

6) Præsenter dig selv som en person, publikum kan relatere til

Du kan med fordel analysere dig frem til, hvad du og dit publikum har til fælles. Det er ikke altid, at fællesmængden er stor, men fremhæv alligevel jeres ligheder. Vær god til at tale med publikum på deres sprog og på deres præmisser, så de føler, at du er en af dem.

Har du brug for hjælp til at tilrettelægge din næste præsentation? Så kontakt mig meget gerne. Jeg ser frem til at hjælpe dig videre.


Brug for hjælp til din næste tale? Kontakt Trine i dag: