Analyser og gode råd

Skriv en sjov tale med 5 skriveteknikker

Hold en sjov tale, humor, sjov tale

De fleste drømmer om at signalere overskud og selvsikkerhed, når de holder tale. Det kan blandt andet gøres ved at aktivere lattermusklerne hos publikum, men hvordan får man egentlig publikum til at grine? Vi dykker ned i komikernes værktøjskasse for at blive mere bevidste om, hvad det kræver at skrive en sjov tale.

Humor er en tricky disciplin. Det kan være utrolig svært at gennemskue, hvad der får andre til at grine – og endnu sværere at styre, hvad de rent faktisk griner af. Men skal man tro empiriske studier af særligt komikeres værktøjskasse, så er der en række strategiske greb, man kan benytte i en talesituation. Se her hvordan.

1) Bryd forudsigeligheden

Når vi lytter til andre fortælle en historie eller anekdote, så vil vi ofte være i stand til at forudsige, hvor den bevæger sig hen. Prøv at lægge mærke til det næste gang, du får fortalt en historie. En god historiefortæller vil typisk opbygge suspense, så du bliver nysgerrigt fastholdt i fortællingen – men samtidig vil de helt ubevidst lægge spor, der gør dig i stand til at gennemskue fortællingens plot.

Vi ved fra empiriske studier, at når vi bliver overrasket af udfaldet på en historie, så vil vi typisk reagere med latter.

grine, humor, sjov tale

Ordet ’humor’ stammer fra latin. Oprindeligt kunne det også oversættes med et andet ord, vi kender nemlig ’væske’.

Så hvis du vil arbejde strategisk med humor i din tale, kan du med fordel forsøge at bryde den forudsigelighed, vi normalt helt ubevidst opbygger vores anekdoter og historiefortællinger med. Latter opstår i de sprækker, hvor der bliver brudt med de forventninger, vi har som lyttere.

2) En gennemarbejdet fortælling efterfulgt af en punchline

Når du vil skabe et humoristisk moment, så handler det altså om at skabe suspense i din historiefortælling, som brydes med en punchline, der afslører noget uventet.
Men det er helt afgørende, at du opbygger historien, så overraskelsen kommer til sidst i fortællingen. Det er den sikre metode til at aktivere den latter, du eftersøger.

Hvis din punchline optræder midt mellem flere sætninger, vil den miste sin effekt. Det hænger simpelthen sammen med, at vi som mennesker først danner vores indtryk, når vi er sikre på, at vi er nået en afslutning. Vi orienterer os altid imod slutningen af en sætning eller passage. Og hvis du gerne vil have ekstra effekt, skal du sørge for at give folk tid til at fange pointen. Derfor er det vigtigt, at du holder en lille pause, efter du har leveret din punchline.

På den måde får du direkte signaleret til publikum, at de skal være særligt opmærksomme. Det er selvfølgelig ikke nok bare at sætte noget overraskende til sidst i en sætning. Det skal naturligvis også være sjovt.

Komikeren Anders Matthesen bruger blandt andet denne teknik. Det er der et godt eksempel på fra hans optræden til Zulu Comedy Galla 2018.

Her opbyggede han umiddelbart en helt forudsigelig historie op, men han bryder til sidst med netop forudsigeligheden.

”Mig og min hustru er ved at flytte, og først skal vi have bygget om, fordi hun flyttede ind i mit hus, som ligesom var på min måde. Og så kom hun og prægede det. På den måde bliver det ligesom meget fedt nu at kunne starte helt forfra og få det hundrede procent, som hun gerne vil have det.” (Time:7:19-7:31)

I eksemplet kan vi netop se Anders Matthesen benytte overraskelsesmomentet som teknik.

I fortællingen forventer vi som lyttere, at Anders Matthesen og hans hustru selvfølgelig bygger et fælles hjem op for at imødekomme begge parters behov. Det er jo normen. Derfor virker det også yderst effektivt, når han i sin punchline forklarer, at det bliver dejligt at få det hus, som hustruen gerne vil have. Han fremstiller herved sig selv som en tøffelhelt, der gerne går på kompromis for at opnå husfred.

3) Tabuer er essensen i meget humor

En del humor i dag bygger på de tabuer, vi ikke traditionelt snakker om, men som mange alligevel kan nikke genkendende til. Men det er en balancegang, for tabuer må ikke krænke eller være stødende. Det handler om at italesætte de tabuer, der fortsat er tabubelagte, men som ikke krænker.

I bogen The Humor Code beskriver adfærdsforskeren Peter McGraw netop dette dilemma. For humoren handler om timing imellem det passende og upassende.

“…says things that are true but that people avoid saying (a violation), yet not so bad that people are uncomfortable.”

Det er ikke let at finde den balancegang mellem at skabe overraskende pointer, der udfordrer vores vanlige tankemønstre, men som samtidig ikke virker sårende. Derfor er det helt afgørende, at man er opmærksom på, hvem man gerne vil have til at grine.

Anders Matthesens optræden til Zulu Comedy Galla 2018 er et godt eksempel på, at det faktisk lykkes at italesætte tabuet om at være en tøffelhelt, uden at det krænker, hvilket givetvis også kan forklares med, at Anders udstiller sig selv – ikke andre.

4) Brug selvironi

Det slår aldrig fejl at benytte selvironien – og rigtig mange komikere benytter grebet. Anders Matthesen får altså i eksemplet afblødt tabuet om at være en tøffelhelt ved at vende det indad.

Så selvironien er bestemt en brugbar teknik til at skrive sjove og overraskende punchlines. Det er en ret vandtæt strategi, når det handler om at få andre til at grine. Når du udstiller dig selv, er det lettere at slippe af sted med at karikere samfundets tabuer og rykke ved andres grænser.

5) Konstruer dobbelthed

Et andet greb, du kan anvende, er en dobbelthed i dine punchlines, så dine jokes bliver tvetydige. Det giver typisk en rigtig god modtagelse. Det viser endnu et eksempel af Anders Matthesen fra Zulu Comedy Galla 2018.

”Da jeg var ung, der købte jeg en espressomaskine, fordi jeg synes, det kunne være lidt fedt, hvis man havde damer på besøg, ik… så stå op sådan… skal du lige have en latte? (lille pause) To go
(Time:11:13-7:23 )

Her er det den lille stikpille to go, som løfter hele fortællingen og gør den sjov. Og udover overraskelsesmomentet, så benytter Anders Matthesen sig af en sproglig dobbelthed i sin fortælling. For vi kan både forstå budskabet helt konkret, at Anders Matthesen som ung gerne ville vise hans scoringer en gestus. Men underforstået ligger der naturligvis en direkte exitstrategi, for en mand der ikke er ude efter et seriøst parforhold.

Det kræver selvfølgelig stor grundighed og et strategisk overskud at mestre de teknikker, som Anders Matthesen gør. Men det er muligt at forsøge at inkorporere de samme teknikker i en tale. Forudsætningen er selvfølgelig, at man forstår det publikum, man står overfor. For hvad er passende og humoristisk i én sammenhæng, kan virke stødende i en anden. Så alt hvad der vedrører humor i en tale, handler om fingerspidsfornemmelse.

Jeg vil ønske dig held og lykke med din næste tale. Hvis du har brug for hjælp, er jeg selvfølgelig klar til at skrive talen for dig.

Læs også de her artikler