7 metoder til at skabe den perfekte indledning på din tale eller præsentation

Taleskrivning

En god indledning er afgørende for, om du kan holde på folks opmærksomhed. Hvis din indledning er kedelig, så risikerer du alt for hurtigt at tabe dine gæsters eller dit publikums interesse.

Hvis du ikke fanger dine gæster eller dit publikums opmærksomhed fra starten, kan du risikere, at de begynder at tjekke deres telefoner, hviske til sidemanden eller flyve væk i deres eget tankemylder. Og når du først har mistet folks interesse, er det næsten umuligt at fange den igen.

I artiklen her giver jeg dig syv forskellige bud på, hvordan du kan skrive en indledning, der gør dig interessant at lytte til?

1. Indled med et sigende citat

Hvis du har mod på det, så anbefaler jeg dig at finde et relevant citat, der kan sætte tonen for resten af din tale. Når jeg indimellem holder oplæg om, hvordan man bliver en god retorikere, indleder jeg indimellem med et citat af Mark Twain. Det lyder:

“Det tager mig normalt mere end tre uger at lave en god, improviseret tale.”

2. Aktiver publikum: Brug “Hvad nu hvis”-metoden

Hvis du gerne vil holde på folk opmærksomhed, så kan det virke rigtig godt at inkludere dem i din tale helt fra begyndelsen. Du kan med fordel anvende “hvad nu hvis”-spørgsmål i din indledning. Denne type af spørgsmål involverer publikum allerede fra første sætning. “Hvad nu hvis, vi droppede hvide løgne?” Hvordan ville det mon påvirke vores hverdag? Og vores opfattelse af hinanden?

Spørgsmålene er blot en tankerække af uendelig mange spørgsmål, som kunne starte din tale eller præsentation. Men deres funktion er geniale, fordi de indirekte siger velkommen. De inviterer dine gæster eller dit publikum helt ind i din tankerække. Og det virker typisk dragende på de fleste af os, når mennesker og også talere vælger at åbne op.

Det kan være udfordrende at fange opmærksomheden, især hvis det er en stor forsamling af mennesker, du skal tale for. Men med de rette teknikker og grundig forberedelse, er det ingen sag.

3. “Forestil dig”-scenariet

En anden, men effektiv metode, der befinder sig lidt i samme genrer, er at skabe et billede for dine gæster eller dit publikum lige med det samme. Du får skabt suspence allerede ved første sætning, og det er en ret effektiv metode til at holde opmærksomheden omkring dine ord.

“Forestil dig, at du hopper i faldskærm, men pludselig opdager at din faldskærm ikke virker. Hvilke minder er de første du får op på nethinden? Forestil dig så, at din faldskærm alligevel åbner. Hvad er det første du gør, når lander på jorden igen?”

Tankerækken her kunne være indledning til et stresskursus eller en form for mentalt udviklingsforløb. Indledning visualiserer på en unik måde, hvad det vigtigste er i livet. Og at mange mennesker typisk skal presses til at træffe kloge valg i livet. Der er vist ikke meget tvivl om at en åbning som denne, vil kunne skabe den suspence, som er så afgørende for gode talere.

4. Brug spørgsmål til at skabe indlevelse

Stil enten et retorisk eller bogstaveligt spørgsmål. Når du stiller et spørgsmål, vil folk ikke kunne lade være med at svare inde i deres egne hoveder. Det sker helt intuitivt. Hvis du for eksempel spørger: “Hvem ville ikke gerne bo på en eksotisk ø?”, så vil alle i en forsamling tage stilling til spørgsmålet. Det er ikke sikkert, at alle viser det synligt, men det betyder ikke, at de ikke forholder sig til dit spørgsmål.

5. Brug pausen bevidst

Hold en kort pause på 2 sekunder. Folk vil lynhurtigt blive stille, hvis du er stille. Du vil skabe en pause. Og denne lille pause hjælper dig til at få den opmærksomhed, du drømmer om, når du skal fremføre din tale eller præsentation.

Det kan være angstprovokerende at holde pauser under en tale eller et oplæg, men det har en helt unik effekt, som du ikke må underkende.

6. Brug tal og statistik

Det virker altid godt at bruge tal. Og hvis du kobler tal sammen med fysisk tilstedeværelse, så er du garanteret opmærksomhed. Du kan med fordel indlede med at få folk til at kigge omkring.
”Prøv at kigge rundt i salen. Du vil opdage, at vi er ret mange samlet i dag. Jeg vil mene omkring 100 mennesker. Men hvis vi følger statistikken, vil over 50 % af os enten være skilt eller vil blive skilt, inden vi sætter træskoene. Det er mange. Er det ikke? ”

Her bliver tallet brugt som en visualiseringsmekanisme, der skaber opmærksomhed omkring rummet, som talen eller præsentationen foregår i. Det er klart, at statistikken skal være relevant for emnet. Statistikken i eksemplet, vil altså primært være relevant, hvis en parterapeaut holder et oplæg om gode kommunikationsvaner i parforholdet eller en præst, der taler om ægteskabet.

Statistik og tal er gode at bruge, især hvis du kan knytte det op på noget helt konkret.

7. En kraftig eller tankevækkende pointe

Når du holder tale, så handler det om at bevæge sig væk fra det kedelige. Ellers kan du risikere at miste folk opmærksomhed lynhurtigt. Du kan gøre din indledning interessant ved at servere en tankevækkende pointe. Når du har leveret din pointe, så sørg for at benytte stilhedsteknikken bagefter. Det øger effekten af dine ord.
“Vi kan vinde. Og vi skal vinde … ”

Hvis du har brug for mere hjælp end de her 7 teknikker, så lad mig rette din tale eller præsentation igennem for dig. Jeg kan også skrive din tale eller præsentation. Du er altid meget velkommen til at kontakte mig for at høre om mulighederne.


Brug for hjælp til din næste tale? Kontakt Trine i dag: