Gode råd

Sådan varmer du stemmen op, inden du skal holde tale

Det er især mennesker, der lever af at bruge deres stemmer professionelt, som kan have gavn af at arbejde med stemmeopvarmning. Men hvis du skal holde dit livs tale, kan det også være vigtigt at overveje, hvordan du forbereder stemmen bedst muligt inden den store dag.

Ligesom alle andre muskler i kroppen, bør du også overveje at varme din stemme op, inden du skal bruge den. Det er meget krævende for din stemme, når du taler over længere perioder.

Hvis du sørger for grundigt opvarmning, inden du holder tale, så undgår du træthed og hæshed i stemmen. Det kan især være relevant, hvis du skal være på over en længere periode. Og hvis du varmer stemmen ordentlig op, så har du også større mulighed for at variere dit toneleje, hvilket er vigtigt for at kunne hæve stemmen.

En god tale er ikke kun afhængig af, hvad du siger, men også hvordan du siger det. Hvis din stemme og dit stemmeleje er kedeligt og monotont, kan du risikere at blive opfattet som kedelig, også selvom du ikke er det.

Husk altid at være opmærksom på din kropsholdning, inden du arbejder med stemmeøvelser. Det er afgørende, at du arbejder med en afslappet kropsholdning, mens du varmer op, da det ellers kan være svært for dine muskler at bevæge sig ordentligt.

6 gode opvarmningsøvelser

1) Lær at slappe af i kæberne

Når du holder tale, handler det om at have fri bevægelighed i mundregionen. Og det gør du bedst ved at arbejde med din mund- og kæberegion.

Sådan udfører du øvelse 1:

Placer dine hænder på hver sin side af dit ansigt og masser langsomt dine kæber og kindmuskler med små cirkulære bevægelser. Fortsæt med at massaere området omkring kæber og kindmuskler, mens du sænker og hæver din kæbe. Tilføj efter et minuts tid lyden – “mamamama” med meget let læbekontakt på “m”. Skift derefter til lyden “vavavava” – igen med meget let læbeberøring.

2) Lær at slappe af i læberne

Øvelse to går ud på at lære dig selv at slippe eventuelle læbespændinger. Hvis du tidligere har fået at vide, at du mumler, er den her øvelse en god metode til at forebygge eventuel mumlen.

Sådan udfører du øvelse 2:

Placer dine læber løst sammen, og pust så forsigtigt lidt luft ud igennem læberne i en stabil strøm for at skabe en lyd. Prøv først øvelsen med lyden “h”. Gentag derefter med lyden “b”. Sørg for at luften passerer dine læber stabilt.

3) Lær at varme tungen op

Denne her øvelse går ud på at lære at slappe af i tungen samtidig med, at du kobler din vejrtrækning og stemme på.

Sådan udfører du øvelse 3:

Placer din tungespids bag dine fortænder og ånd langsomt ud. Få nu din tunge til at vibrere lidt, mens du forsøger at sige lyden ”s”. Hold lyden stabil og sørg for at puste i en fast rytme. Efter et par minutter kan du prøve at variere intensiteten af din pusten. Det er vigtigt, at du ikke presser for meget på.

4) Lær at variere dit toneleje

Den her øvelse handler om at lære at variere tonelejet.

Sådan udfører du øvelse 4:

Start øvelsen i dit lav register. Start med bogstavet A og sig det så dybt, du kan. Bevæg dig langsomt gå op i skalaen på en “aa” lyd. Pres ikke din stemme uden for din rækkevidde, men prøv forsigtigt at øge rækkevidden hver gang, du øver dine skalaer. Gentag et par gange. Og gerne med flere andre vokaler.

Når du varmer stemmen op, må du meget gerne overdrive mimikken. Det er med til at varme dine kæbemuskler op, hvilket er en vigtig del af dit taleapparat.

5) Lær at variere din lyd

Denne her øvelse går ud på at nynne en række bogstaver. Det skal give dig en fornemmelse af, hvordan dine læber, tænder og ansigt arbejder sammen.

Sådan udfører du øvelse 5:

Begynd med langsomt at slappe af i dine læber og kæber. Træk vejret let ind og ånd ud, mens du nynner lyden “hmmmm”. Gentag og skift “hmmmm” til “ahhhhh”.

6) Lær at trække vejret

Denne øvelse skal hjælpe dig til at få en fornemmelse af din vejrtrækning. Så du lærer at økonomisere med den, når du holder tale. Og ikke får brugt for meget eller lidt luft undervejs.

Sådan udfører du øvelse 6:

Tag en langsom og dyb indånding. Lav derefter et kraftigt hårdt stød i maven med lyden “huh”. Og mærk hvordan det påvirker både maveregionen og vejrtrækning. Både strube og hals skal forblive afslappet og åben. Det er en vanskelig øvelse, som godt kan kræve lidt øvelse.

Du kan også øve dig på en lidt mere simpel stemmeopvarmning og kopiere professor Greg Justice simple teknikker, der varmer dit taleapparat hurtigt op:

Har du brug for hjælp, så tøv endelig ikke med at kontakte mig. Du kan enten fange mig på info@trinebitsch.dk eller 61 77 76 60.

Læs også de her artikler

  • Simple teknikker til en mere kraftfuld stemme - Taleskriver Trine Bitsch 29. august 2019 at 13:30

    […] gerne dagen foran badeværelsesspejlet med noget stemmetræning og tag nogle dybe indåndinger. Nogle mennesker vil hurtigt opdage, at skuldrene hæves i takt med, […]