Gode råd

Er du bange for at holde tale? 3 simple redskaber hjælper dig til at håndtere din angst

Du skal holde tale foran en forsamling af mennesker, og alene tanken giver dig hjertebanken. Men du er på ingen måder alene. En stor amerikansk undersøgelse viser, at næsten 30 % af alle mennesker har det ligesom dig.

Det er altså på ingen måder unormalt at få koldsved over tanken om at stille sig op og forsøge at inspirere eller underholde en gruppe af mennesker.

Mange vil begynde at betvivle egne evner med spørgsmål som:

Hvad nu, hvis publikum ikke kan lide min tale?
Hvad nu, hvis jeg går i sort og ikke kan huske, hvad jeg skal sige?
Hvad nu, hvis de griner af mig?

Frygten for at holde tale stammer grundlæggende fra vores frygt for at blive dømt af andre. Antropologisk set er vi dyr, der søger bekræftelse hos vores artsfæller. Nogle mennesker kommer derfor til at fokusere så meget på bedømmelsen, at de glemmer, at de rent faktisk har magten, når de holder tale. Det er dig, der holder talen. Og det er derfor dig, der har kontrollen med situationen. Dig der bestemmer, hvad der skal siges og ikke siges.

Officielle symptomer på sceneskræk:

Høj puls og hurtig vejrtrækning.
Mundtørhed og stram hals.
Rystende hænder, knæ, læber og stemme.
Svedige og kolde hænder.
Kvalme og en urolig følelse i din mave.

Med få og relativt simple teknikker vil du kunne ændre dine negative tanker – og langsomt slippe frygten for at miskreditere dig selv.

Det er helt normalt at blive nervøs, når man holder tale. De fleste mennesker får sommerfugle i maven, men det må selvfølgelig ikke udvikle sig til dissideret angst.

Undersøgelser har vist, at jo mere du fokuserer på ikke at lave fejl, jo større er sandsynligheden for, at du bukker under for presset. Derfor handler det først og fremmest om at ændre dit tankemønster, hvis du gerne vil have en god oplevelse med at holde din næste tale.

1) Find et positivt formål med din tale

En effektiv strategi til at fjerne fokus fra din angst er ved at finde et formål med din tale. Det skal være så simpelt som muligt, men der er den grundregel, at der ikke må være negative tænker i dit formål. Det kan derfor ikke være et formål at undgå at lave fejl eller at undgå at sige noget forkert.

Du skal finde ud af, hvad er dit egentlige mål er. Hvad dit håb er. Hvad vil du opnå med din tale eller fremlæggelse? Et positivt formål kunne være at glæde en fødselar med nogle venlige ord. Eller dele din ekspertviden med dine kollegaer. Eller at vise din underviser og eksaminator, hvor meget du ved.

2) Udvælg et punkt bagerst i rummet

Hvis du oplever angst i forbindelse med din tale, dit oplæg eller fremlæggelse, så kan det være en rigtig god strategi at finde et fjernt, uvigtigt punkt bagerst i det rum, du fører din monolog i. Og når du så oplever, at nervøsiteten nærmer sig, så skal du mentalt kaste din nervøse energi efter det punkt bagerst i rummet. Du bør altså ikke ignorere din nervøse energi, men acceptere at den er der. Når du har gjort det, kan du aktivt sende den et andet sted hen, inden du holder talen.

3) Træk vejret omhyggeligt

Oxygen er din ven, når du holder tale. Ilt har virkelig en magiske evne. Vi har brug for ilt for overhovedet at kunne leve. Men faktisk er korrekt iltning af kroppen også med til at dæmpe
nervøsitet.

Men vejrtrækning kan også ende med at gøre dig endnu mere nervøs, for når vi bliver nervøse, er vi tilbøjelige til at trække vejret i den øverste del af brystkassen. Nogle kommer måske endda til at holde vejret.

En kort og hurtig vejrtrækning kan faktisk ende med at forværre din angst, hvilket kan ende med at gøre dig svimmel. Inden du holder tale, er det derfor afgørende, at du lærer at trække vejret korrekt.

En simpel teknik er at lukke dine øjne. Træk vejret dybt ind gennem næsen og ud gennem munden, og skub derefter din mave ud med hvert åndedrag. Denne dybe maveindånding og lukning af dine øjne hjælper med at fokusere og centrere din energi. Og på den måde vil du være klar til at indtage scenerne.

Har du brug for mere hjælp? Jeg sidder klar til at hjælpe dig med håndtere din angst.

Læs også de her artikler