Analyser og gode råd

Sådan skriver du dig til dit næste job: 10 simple råd du bør følge

ansøgning

Hvordan skriver du en ansøgning, der overbeviser arbejdsgiver om, at du er den rette kandidat at satse på? Jeg deler her ud af mine erfaringer med, hvad der virker sælgende i en ansøgning. Det er vigtigt at huske på, at en ansøgning skal sælge dine kompetencer, ikke hele dig.

I en ansøgning handler om benhårdt at selektere de vigtigste kompetencer, du kan byde ind med. Men husk altid på, at hvis du ikke kommer til samtale, er det ikke en afvisning af dig som menneske, men et udtryk for et stærkt kandidatfelt.

Jeg giver dig her 10 gode tricks, der kan gøre dine ansøgninger endnu mere kvalificerede:

1) Læs hellere jobopslaget igennem en gang for meget end en gang for lidt

Det kan altid betale sig at læse jobopslaget igennem mindst et par gange for at være helt sikker på, hvilke kompetencer arbejdsgiver søger. Det er nemlig præcis de her kompetencer, du skal fremhæve i din ansøgning.

2) Målret din ansøgning til virksomheden

Det er en rigtig god idé at lave grundig research på den virksomhed, du søger job hos. Det virker altid godt i en ansøgning, hvis du kan relatere dine kompetencer til de problemstillinger eller cases, som virksomheden arbejder med.

3) Hvorfor skal de vælge dig?

Vær klar og overbevisende i din argumentation. Hvorfor skal de vælge dig? Hvad gør dig til den mest egnede kandidat?

4) Husk at lave et skræddersyet CV

I CV’et skal stå alle dine tidligere arbejdsopgaver og kompetencer, der er relevante for netop det job, du søger.

5) Overskrift og indledning skal sælge dig

Arbejdsgivere bruger i gennemsnit 8-10 sekunder på at læse hver ansøgning, har tidligere undersøgelser vist. Det betyder, at du skal sælge dig selv med det samme. Overskriften og indledningen skal ikke bygge op til et klimaks, de skal sælge dig som kandidat.

6) Skil dig gerne ud, men ikke for meget

Du må gerne skille dig ud, men du skal tænke dig godt om inden. Der er forskel på hvilket job, du er ude efter. I kommunikations- eller marketingjob kan det give god mening at vise, hvor kreativ du er. Hvorimod en revisor skal signalere noget struktur og kontrol. Her vil det være mindre hensigtsmæssigt at flippe ud rent kreativt.

7) Skriv det vigtigste først

Det duer ikke at gemme på guldkornene til sidst i ansøgningen. Du skal ikke regne med, at dem der læser ansøgningerne igennem, læser hele ansøgningen – hvis du keder dem, ryger du hurtigt over i bunken med kasserede ansøgere.

8) Skriv en kort og præcis ansøgning: Aldrig længere end en side

Det kan være fristende at skrive mere, men lad være. Du er nødt til at vise, at du forstår at sælge dig selv kort og præcist. Det er igen værd at huske på, at arbejdsgivere sjældent bruger mere end 8-10 sekunder per ansøgning, så brug hellere krudtet på at lave en sælgende overskrift.

9) Få ansøgningen til at spille visuelt

Det er vigtigt, at ansøgningen fremstår flot. Det kan give et indtryk af, at du har styr på tingene, hvilket kan være et godt signal at sende i langt de fleste jobs.

10) Tjek igennem for stavefejl

Det er vigtigt, at du får læst ansøgningen igennem for stavefejl, ellers kan du komme til at signalere, at du er sjusket – og det vinder man sjældent en samtale på.

Læs også de her artikler