Analyser og gode råd

Markedsføring på Facebook: Sådan kickstarter du din business

community på facebook

Rigtig mange virksomheder er på Facebook. Mange er der øjensynligt, fordi de har fået fortalt, at de bør være der. Det er bestemt også et rigtigt skridt at tage for virksomheder, for alene tilstedeværelsen på sociale medier som Facebook rater godt i Googles søgemaskiner.

Men det er bestemt ikke alle virksomheder, der har gjort sig nogle strategiske overvejelser om, hvad deres professionelle tilstedeværelse på Facebook skal bidrage med ud over funktionen som passivt SEO-værktøj. Det er virkelig en skam, for der er meget for virksomheder at vinde på Facebook, hvis de vel at mærke arbejder strategisk med det indhold, de deler.

Forleden blev jeg lidt nysgerrig på, hvordan de lokale restauranter i min by egentlig brugte deres Facebook-netværk. Og jeg blev faktisk lidt overrasket over, at så få af dem udnyttede muligheden for at skabe et community blandt deres følgere.

Facebook kan mere end fungere som reklamesølje

Flere af restauranterne brugte primært Facebook som salgskanal, hvor de reklamerede for deres lækre mad. Det er måske også den nærliggende vej at gå, men det rene salg udnytter bare ikke det potentiale, der er på Facebook. Facebook leverer jo netop en platform, der giver mulighed for at nå flere mennesker, end dem der lige er i dit netværk, hvis det indhold du laver er så godt, at dem i netværket gladeligt deler det. Men hvordan får man så skabt den type indhold eller content, som folk deler i vildskab?

Restauranter skal lære at kommunikere af madbloggere

Restauranterne i min by havde entydigt valgt den strategi at reklamere for deres menuer og Instagramme fotos af deres lækre mad. Men den rene salgsstrategi virker bare ikke i dag, hvis man skal tro reklameguruen David Ogilvy. Ønsker man som virksomhed at gøre sig gældende, skal man vende tankegangen helt på hovedet. David Ogilvys pointe er, at jo mindre en reklame ligner en reklame, jo bedre virker den. Det betyder, at virksomheder skal begynde at tænke helt anderledes og finde ud af, hvordan de kan bidrage til at skabe synlighed uden at reklamere direkte.

Hvis de lokale restauranter i min by i stedet havde brugt krudt på at dele lækre opskrifter og gode madtricks på Facebook, havde de helt sikkert fået deres følgere til at dele deres indhold helt vildt. For følgere deler gladeligt opslag med deres venner om for eksempel opskrifter og madtricks, netop fordi det er vedkommende og ikke umiddelbart virker som reklame. Men egentlig er det jo pokkers effektiv reklame både for den kok og den restaurant, der er afsender på opskriften. For dem der har set og brugt opskriften, vil jo helt sikkert huske spisestedet, som noget godt og vil derfor med stor sandsynlighed også besøge restauranten næste gang, de vil ud at spise.

Madbloggerne har længe delt deres opskrifter og gode madråd med danskerne – og det er jo påfaldende, at netop madbloggere er blandt de største bloggere herhjemme. De har virkelig forstået at lave content, som danskere hellere end gerne deler med hinanden. Det kunne restauranterne godt lære noget af. Men bestemt også andre brancher bør tænke over, at de skal give noget for at få kunder – i stedet for udelukkende at fokusere på salg.

Læs også de her artikler